Nabíjacie stanice | estanica.sk

Báza znalostí

Od predajcu som kúpil nový elektromobil, užívam si svoju prvú jazdu. Ohuruje ma tichosť a ľahkosť, avšak v podvedomí mi už vŕta myšlienka domáceho nabíjania. Noví majitelia často riešia túto otázku už pri kúpe elektromobilu. Odpoveď je však jednoduchá – každý elektromobil má k dispozícií mobilný konektor, čo predstavuje kábel na nabíjanie auta do klasickej 230V zásuvky. Auto sa nabíja ako každý iný spotrebič, avšak trvá to dlho. Najlepším riešením, preto môže byť nabíjať cez noc, a tak je na ráno auto pripravené s plne nabitou batériou.
Týmto spôsobom funguje väčšina elektromobilistov aj niekoľko rokov. Domácu elektroinštaláciu nie je potrebné meniť, nakoľko mobilné konektory sú vo väčšine prípadov robené na príkon 10A (2300W), čo predstavuje príkon každej zásuvky aj s rezervou, keďže istenie na zásuvky je štandardne 16A (3680W). Niektoré typy mobilných konektorov majú možnosť pomocou tlačidla nastaviť prúd napríklad 8A-10A-12A a niektoré sú výkonnejšie až do 13A (3000W). V prípadoch, kedy je potrebné rýchle nabitie alebo majiteľ vyráža na dlhšiu cestu, možnosťou nabíjania je využívanie
verejných DC rýchlo nabíjačiek s jednosmerným prúdom, ktoré sú v dnešnej dobe dostupné na mnohých miestach.
Z časového hľadiska je pre vodiča najrýchlejším riešením nabíjanie doma.
Zasunutie kábla do auta netrvá dlhšie ako pár sekúnd a o nič ďalšie sa netreba starať.
Z hľadiska automobilu je tento proces trošku náročnejší v závislosti od kapacity batérie a od zostávajúcej energie, ktorá v batérii ostala po príchode domov. Pri nových elektromobiloch, ktoré majú väčší dojazd, môže nabíjanie trvať aj niekoľko desiatok hodín.
Ak chceme riešiť otázku rýchlejšieho nabíjania musíme predovšetkým poznať rýchlosť, akou je možné daný elektromobil nabíjať.
Elektromobily majú v sebe internú nabíjačku, ktorá premieňa striedavý prúd zo zásuvky na jednosmerný prúd určený na nabíjanie akumulátora. 

Pri informácii o nabíjaní 3kW, 3,7kW, 6kW alebo 6,6kW ide o jednofázové nabíjačky. Najpoužívanejšími sú v súčasnosti interné nabíjačky so 7,2kW (32A). 

Prevažne sú to jednofázové nabíjačky, avšak v prípade nemeckých značiek, kde môže ísť o dvojfázovú. V prípade vyššieho výkonu sa jedná o trojfázové nabíjanie, ktorého štandardom je výkon 11kW (3x16A) alebo sa jedná o výnimku, akou je napr. Renault Zoe s 22kW alebo 43kW.
Väčšina rodinných domov má trojfázové rozvody k čomu sa v dnešnej dobe snažia prispôsobiť aj niektorí výrobcovia elektromobilov, ktorí ešte donedávna preferovali jednofázové nabíjačky, čo v konečnom dôsledku je pozitívum, nakoľko na Slovensku sa najviac využíva istenie 3x25A. V prípade domovej prípojky 3x25A sa jedná o výkon 17kW, avšak skutočná rýchlosť nabíjania záleží aj od auta a taktiež od domácich spotrebičov. Pri jednofázovej internej nabíjačke možno auto nabíjať len tretinovým výkonom 5,7kW (1x25A) a aj to len za predpokladu, že na danej fáze nebude pustený žiadny iný spotrebič. Koniec koncov nám vysvitne, že mobilný konektor je postačujúci, keďže, ak zapneme napríklad rúru, z celkovej kapacity 25 A fázy stratíme polovicu výkonu.
Nabíjacie príslušenstvo vyrába niekoľkonásobne viac výrobcov ako samotné elektromobily, ale čo môžeme očakávať od produktov za niekoľko stoviek eur? Väčšinou sa jedná o mobilný konektor, ktorý poskytuje o niečo väčší prúd ako základný kábel alebo lepšie typy už ponúkajú možnosť manuálneho nastavenia. Táto funkcia umožňuje majiteľovi prispôsobiť nabíjanie možnostiam svojej domácnosti pomocou koncovky ako majú klasické zástrčky do 230V alebo aj iné koncovky, napr. pri modeloch do 400V, alebo pri modeloch poskytujúcich nabíjanie z troch fáz, ak je to v možnostiach auta.
Ak investujeme o niekoľko stoviek eur viac, môžeme si zaobstarať wallboxy, ktoré sú funkčnosťou totožné ako klasické mobilné konektory, líšia sa však pevnou inštaláciou, bezpečnosťou a menšou náchylnosťou na poškodenie. Jediným negatívom je strata mobility, nakoľko wallbox nie je možné zobrať si so sebou na cestu.
Ďalšou možnosťou je zapojenie jednotlivých okruhov zásuviek v dome upraviť na dve fázy a tretiu fázu nechať výhradne na nabíjanie. Toto však neplatí, ak máme spotrebiče, ktoré sú trojfázové. Tu je jedinou možnosťou znášať riziko vyhodenia ističa a ďalej nabíjať menšou rýchlosťou ako je kapacita domovej prípojky.

Tieto problémy čiastočne rieši kúpa vozidla, ktoré má dvoj alebo trojfázovú internú nabíjačku, nakoľko používa jednotlivo menší prúd z každej fázy namiesto použitia veľkého prúdu len z jednej fázy ako napr.Škoda Citigo iV.

Úlohou wallboxov a mobilných konektorov nie je nič zložité. V jednoduchosti, je to zásuvka, ktorá sa zapne, keď sa auto pripojí a dáva autu informáciu o tom, že aký prúd resp. výkon má k dispozícií na nabíjanie. Nepremieňajú striedavý na jednosmerný prúd, ale tie lepšie sú schopné odhaliť únik prúdu. 

Lepšie wallboxy sú vybavené wifi pripojením, vďaka ktorému má majiteľ možnosť zapnúť a vypnúť nabíjanie a takisto sledovať status nabíjania. Nie je to žiadna novinka, nakoľko väčšina dnešných elektromobilov touto funkciou disponuje prostredníctvom mobilnej aplikácie, vďaka ktorej môže vidieť aj percento nabíjania, čo wallbox neumožňuje.

Wallboxy a mobilné konektory kúpené od autorizovaných predajcov konektorov sú výkonnejšie ako konektory, ktoré dodávajú výrobcovia elektromobilov ako príslušenstvo.
V praxi to môže znamenať až o polovicu alebo niekoľko násobne vyššiu rýchlosť nabíjania.
Každý dom je obmedzený, čo sa týka maximálneho prúdu v závislosti od dodávky distribučnej spoločnosti. V prípade, ak je auto vybavené 32A nabíjačkou, avšak dom má 25A existuje produkt, ktorý transformuje dve fázy do jednej. Túto variantu je dobré poriadne zvážiť, nakoľko je to náročné z hľadiska prvotnej investície a výrazných strát energie pri nabíjaní.

Zväčšovanie hodnoty domového ističa je možné zaistiť výmenou hlavného ističa následnou revíziou a zaplatením poplatku distribučnej spoločnosti. Výrobcovia preto prišli s vhodným doplnkom v podobe fotovoltaickej elektrárne na streche domu. Inštalácia vlastnej fotovoltaiky skrýva v sebe hneď niekoľko výhod od ohrevu vody cez kúrenie a varenie až po nabíjanie elektromobilov a taktiež výroba elektriny pomocou slnka umožňuje zvyšovanie kapacity prúdu na nabíjanie.

Ak napr. umiestnime na dom s 25A ističom 10 fotovoltaických panelov, umožní nám to s rezervou nabíjať 32A vozidlo maximálnym možným prúdom 7,2kW. Samozrejme toto je ideálny prípad, avšak ako vieme, slnko nesvieti vždy rovnakou intenzitou.

Mraky, podvečer a zotmenie môže rýchlosť nabíjania značne ovplyvniť, avšak majiteľ elektromobilu nebude chcieť stáť počas celého nabíjania pri aute a meniť rýchlosť nabíjania v závislosti od slnka.
Domácnosti nie sú schopné ovplyvniť cenu elektriny, nakoľko tá je daná dodávateľom elektriny nastavenou sadzbou. Sadzby sa odvíjajú od veľkosti spotreby, spôsobu využitia elektriny a od času, kedy sa využíva. Tým pádom majú síce miesta s najmenšou spotrebou nízky mesačný poplatok ale cenu elektriny majú vyššiu. Pre nich je platná sadzba D1.

Domy, ktoré využívajú plynovú prípojku na kúrenie a poprípade ohrev teplej vody a elektrinu len na ostatné potreby, sú v sadzbe D2. Za ešte vyšší mesačný poplatok ale nižšiu cenu za kWh elektriny je tzv. cena nočného prúdu patriaca do dvoj tarifnej sadzby od D3 vyššie. Za najvýhodnejšiu sa považujú sadzby D4 a D5 určené pre domácnosti, ktoré využívajú vykurovanie pomocou elektriny.

Lacnejší prúd znamená vyšší mesačný poplatok. Ak rozpočítame fixný mesačný poplatok do ceny lacnejšieho nočného prúdu zistíme, že z hľadiska počiatočnej investície do prerábky rozvodovej skrine a s tým spojených prác a poplatkov nie je markantný rozdiel, ako keby majiteľ naďalej využíval jedno tarifné meranie. V tomto prípade sú vo výhode domácnosti, ktoré vykurujú elektrinou alebo ohrievajú vodu, nakoľko oni už dvoj tarifné meranie majú. Tieto domácnosti nemusia nič meniť, auto môžu nabíjať v noci a keďže vo väčšine elektromobilov je možné nastaviť čas nočného prúdu, auto sa bude nabíjať predovšetkým pomocou lacnejšieho prúdu.

Zníženie elektriny je možné docieliť aj výmenou dodávateľa, avšak je potrebné si zmluvné podmienky poriadne preštudovať, nakoľko sa môže stať, že výhodná cena je viazaná len na určité časové obdobie.

Majitelia inteligentných elektromerov IMS majú k dispozícií riešenie v podobe štvortarify 4T u nedominantného dodávateľa elektriny. Domácnosť si ponecháva distribučnú sadzbu D2 s nízkym fixným poplatkom, ale cena elektriny sa účtuje podľa štyroch denných časových pásiem. 
Najlacnejšia sadzba je v noci a cez víkend, kedy je poskytnutá zľava 18% na všetky štyri časové pásma. Táto tarifa môže byť zaujímavou alternatívou ako nabíjať elektromobil za nižšiu cenu elektriny.
Ak by ste sa túto otázku spýtali majiteľov fotovoltaických elektrární, ich odpoveď by bola určite „áno“. Počiatočná investícia je síce vysoká, ale nabíjajú za tretinu, niektorí za šestinu bežnej ceny elektriny v závislosti od riešenia a takisto túto elektrinu používajú aj na ostatné spotrebiče. Veľkostne vhodný systém s jednoduchým striedačom bez hybridných funkcií a bez batérie sa javí z pohľadu inštalácie za najvýhodnejší s najrýchlejšou návratnosťou počiatočných nvestícií. 

Výhodou zvyšujú aj tzv. virtuálne batérie alebo „Požičovňa elektriny“, ktoré sú dostupné pre všetky domácnosti s inteligentným meracím systémom. Fungovanie oboch služieb je založené na rovnakom princípe. Vyrobená energia, ktorá sa nespotrebuje vtedy keď sa vyrobí ale vráti sa do siete sa následne odráta od spotrebovanej energie vtedy, keď sa skutočne využíva. Ide iba o cenu elektriny ako komodity, čiže poplatky za distribúciu sa platiť musia, avšak je to ešte stále výhodné riešenie.

Vyššiu návratnosť vieme zabezpečiť ak vyrobenú elektrinu ihneď spotrebujeme a na tento účel slúžia wallboxy, ktoré sme si predstavili v prvej časti tohto článku.
Ideálnejšie by samozrejme bolo nabíjanie priamo v blízkosti domova pomocou bezplatnej nabíjačky, avšak pri častom nabíjaní sa javí toto riešenie ako nie práve najohľaduplnejšie voči ostatným. Tieto nabíjačky by mali slúžiť majiteľom, ktorí cestujú na dlhšie vzdialenosti a počas cesty si potrebujú svoj elektromobil nabiť a nie pre tých, ktorí chcú ušetriť na nabíjaní.
V dnešnej dobe je k dispozícii veľké množstvo spôsobov nabíjania a je len na majiteľovi elektromobilu, ktoré riešenie si na základe osobných preferencií a veľkosti peňaženky vyberie.

chevron-downmenu-circlecross-circle
0